20140617

Aivan tavallinen ihminen



Olen tavannut yhden hetken, jota en ole koskaan voinut ymmärtää. Olen tavannut pienen palan siitä maailmasta, jonka temppelien villisilkkiverhot eivät liikahda tuulen henkäysten mukana. Olen raottanut sitä ovea uskaltamatta katsoa sisään. Olen vapissut innostuksesta ja pelosta silmät suljettuina ja vain odottanut jotain tapahtuvaksi.

Eikä mitään koskaan tapahtunut. Sillä se olin minä, joka siellä oven takana odotti. Se olin minä, joka aikaan jähmettyneenä katsoin omaa itseäni, luvaten muuttua – ei tänään, mutta huomenna. Kunnes lopulta jouduin ymmärrykselleni myöntämään, venyttäväni totuutta päivä päivältä.

Huominen. Se jatkuva ajanmääre, joka pitää meidän todellisuuttamme käsissään aikaamme halliten, piinaa meitä suorittamaan. Se leimaa otsaamme kiireen merkin niin kuin tikka omansa puuhun tatuoi. Se hallinnoin kaikkea ympärillämme, pyrkien parhaansa mukaan saamaan meidät unohtamaan sen kaikkein valkeimman valheen.

Huomenna voi hyvinkin olla se päivä, jolloin perhoset putoavat. Päivä, jolloin musiikki lakkaa, tarinat loppuvat ja tulee hiljaista. Niin sykähdyttävän hiljaista, että jopa kuumeen nousemisen voi kuulla aste asteelta.

Silloin, ajan vääntyessä ja varistessa maahan särkyneinä unelmina lasikuplan tavoin suojatussa talvimaisemassa lumihiutaleina leijuvan glitterin tavoin, on myöhäistä katua tekemättömiä tekoja ja elämätöntä elämää. Silloin on aikaa enää yhteen ajatukseen. Ajatukseen, jonka tiedät jäävän viimeiseksi.

Mikä se ajatus olisi?

Pahoittelu, kenties. Pyyntö, ehkäpä. Rukous, mahdollisesti.

Ei sillä ole lopulta väliä, mikä on viimeinen ajatus, sillä ei matkan päämäärä ole sen tärkeämpi kuin itse matkakaan.  Se on aina kokonaisuus, joka ratkaisee.

Kokonaisuus – se asiantila, johon nojaten, me itsestämme kuvan muodostamme. Se valtavan suuri tyhjiö, jonka täyttäminen on meidän elämämme suurin tehtävä, kunnes jonakin päivänä huomaamme, ettei se tyhjiö koskaan tule täyttymään. Sillä ne mustat salit mielemme sisällä, imevät aina vain lisää ja lisää tietoa. Lisää kokemuksia, lisää sattumanvaraisesti suunniteltuja kaavamaisia tilanteita, lisää jotakin, jolla voi täyttää sisimmässään sitä kohtaa, joka huutaa samaan aikaan sekä elämää että kuolemaa.

Sen ymmärtämiseen ei tarvita ihmeitä. Ei suuria tekoja tai sanoja. Ei maata mullistavaa pyörremyrskyä, eikä tunnemaailman romahtamista. Vain yksi hetki riittää. Yksi sana, yksi silmänräpäys, jolloin tilanne ei enää olekaan hallinnassa. Mikä tahansa kosketus rinnakkaisesta todellisuudesta mielen sisällä riittää, oli se sitten putoava taulu tai hiuksiin juuttuva purukumi, se riittää. Kunhan sen merkityksen ymmärtää.

Sillä vaikka minä kuinka vihaisin sitä hetkeä, jolloin taulu putoaa selkäni takana ruokalassa saaden minut hätääntymään ja luokkakaverit miettimään, miten mikään, mihin kukaan ei koske, voi pudota, en silti voi lakata rakastamasta sitä hetkeä, jolloin valmiiksi rakennettu kaava murskautuu. Epäröimättä voin silloin sanoa rehellisesti, että en tiedä, mitä tapahtui.

Kunpa voisin sanoa niin jokaisesta päivästä – jokaisesta huomisesta. Mutta en voi. Sillä ikäväkseni minun on sanottava, että minä tiedän, mitä tapahtui. Minä tiedän, mitä tulee tapahtumaan. Tiedän tämän päivän, tiedän huomisen. Tiedän, sillä koskaan ei tapahdu mitään.

On vain tahmaisiin kahleisiin sidottu arki, joka on omat kahleensa rutiineista punonut. On vain ne hetket, jotka alitajunta on suunnitellut ja jotka alitajunta näkee. On vain ne totuudet, jotka oma itse on valheilta piilottanut. Ja ne totuudet, joihin uskotaan ja joita noudatetaan.

Ja se kaikki, mitä me itsellemme olemme, on vain odotuksiin hukkuva suo, jonka silmäkkeistä meitä vastaan tuijottaa oma taivaamme.

Sillä tavallisia ihmisiä me vain olemme. Emmekä me tuskin koskaan tule olemaan ennustamattomissa. Ja tuskin me koskaan opimme hyväksymään sitä totuutta, että meidät voi tunnistaa jokaisesta varjosta kuolleen asfaltin pinnassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti