20150609

Kohteliaisuuksien ottamisen vaikeudesta



”Sinähän näytät kauniilta tänään”, sanoi joku poika (mies?) lippalakki päässä, frisbee kädessään Siwan kulmilla minulle aamulla puoli kahdeksan aikaan. Olin matkalla töihin. Päälläni kannoin kuluneita, rikkinäisiä tuulihousuja, jotka ovat jo parhaat päivänsä nähneet vuosia sitten. Takin olin pakannut laukkuun, sillä minulla oli vahva epäilys siitä, että paitani muuttuisi pian ominaisuuksiltaan väriä vaihtavaksi, mikäli +16 asteen lämpötilassa kävelisin vielä metrinkään hengittämättömässä vahakangaspöytäliinaa muistuttavassa takkikankaassani. Päässäni pidin aurinkolaseja, jotka peittivät katseestani sen puolen, joka normaalisti näkyy vastaantulijoille. Hiukset valuivat sotkuisesta ponihännästä karanneina pitkin kasvojeni laitoja. Nenäkin taisi punertaa hieman. Pöllölaukkuni hakkasi vaalean kangaskassin kanssa oikeaa lonkkaani. Olo ei ollut järin kaunis, lähinnä arkisen naapurintyttömäinen kaikkine menneiltä vuosisadoilta karanneine päässä soivine sävelineen. Soin hänelle ehkä pienen hymyn, jonka onnistumisesta en ollut lainkaan varma ja kiitin häntä. Hän palautti minun sanani sanoen: ”Ole hyvä.”

Ohi päästyäni tavoittelin puhelimen käteeni ja kirjoitin viestin ja lähetin sen eteenpäin. Viestissä hämmästelin kauneuden suhteellista käsitettä ja sen luomaa vaivaantunutta hyvänolon tunnetta, sillä en kokenut tuona hetkenä olevani kauneimmillani, mutta silti minun kauneuteni riitti jollekin. Jonkun silmissä minä olin kaunis. Olin juuri sillä hetkellä hänen silmissään noteeraamisen arvoinen.

Täytyy myöntää, että se sai hymyn kasvoilleni, kun kuvittelin miltä mahdollisesti näytin. Olin mennyt illalla nukkumaan märillä hiuksilla, joten aamulla peiliin katsominen hiusten osalta oli vain pompulan kiinnittämisen arvoista. Lisäksi tuuli oli sekoittanut jo muutenkin hapsottavat pompulalta karanneet hiukseni tuulenpesämäiseksi kähäräksi pääni ylle. Itse olisin ehkä luonnehtinut näkymää jollakin eleganttia tarkoittavan sanan vastakohdalla, mutta kaunis se sana ei olisi ollut. Olin kuitenkin nolostuneesti otettu tästä huomionosoituksesta. Eivät minulle tuntemattomat ihmiset kerro ohimennen minun olevan kaunis. Se tuntui omalla tavallaan hyvältä, mutta kyyninen osa minusta nauroi hänelle ja hänen sanoilleen.

Olen yleisesti ottaenkin hyvin huono ottamaan vastaan positiivista kommentteja itsestäni, valinnoistani ja tekemisistäni. Se ei vain ole minulle luonnollista. Tiedän, että en ole mitenkään erityisen silmiinpistävän hyvännäköinen, olen ”ihan ok”, nätti, arkinen, klassinen. Tiedän, että olen tehnyt valintoja, jotka ovat nostaneet omaa henkistä arvoani omissa silmissäni ja osin myös muiden silmissä. Tiedän, että olen hyvä työssäni ja teen sen ammattimaisesti ja parhaan osaamisen mukaan. Tiedän myös, että pidän sitä itsestään selvyytenä, enkä odota siitä kiitosta, enkä kehuja, enkä hyväksyntää. Tällainen minä vain olen – mitä sitä kehumaan, kiittelemään tai nostamaan jalustalle.

Kiitosten ja kehujen vastaanottamisen vaikeus juontaa ehkä omalta osaltaan valinnastani kulkea omaa polkuani, jota eivät viitoita mitkään niistä kylteistä, jotka minulle suunniteltiin. Olen itse valinnut oman virtani ja siihen astunut. Olen astunut siihen tarkoituksella yksin.  Olen astunut siihen leuka tukevassa tanassa ja ylpeydellä, odottamatta mitään muuta kuin menestystä. Ja samalla olen kaiken aikaa tiedostanut sen, että samaan virtaan voi astua vain kerran. Tähän virtaan ei minun kanssani ole enää astumassa kukaan.

Tämä virta, se on loputon virta. Sen reunoilla kasvavat vehreät kunnaat, joiden kukista versovat perhe-elämä, parisuhde – kumppanuus, se ura, jota en vielä ole saanut… ne asiat, joille olen tällä hetkellä kääntänyt selkäni. Tässä virrassa minun mukanani ovat kaikki ne kynät ja paperit, jotka olen loppuun kuluttanut, kaikki ne arkiset askareet, jotka kuljettavat minua kohti kotia, kaikki se työ, jota päivisin teen. Tässä virrassa minun kanssani, minua ohjaamassa, ovat ne sanat, jotka vuonna 2008 on laulettu levylle Jari Sillanpään toimesta:

”Laulanut olen kuin viimeistä kertaa ja itkuni sulkenut pois, nauranut niin kuin ei riemulla ääriä ois. Pettänyt olen ja antanut kaiken, saanut ja menettänyt, pahankin hyväksi monesti selittänyt. Ja se kaikki on totta, se kaikki on tässä, valona, varjona, jälkenä syvällä mun sydämessä. Oon kuka oon, teen mitä teen, pystyn niin vihaan kuin rakkauteen, en valmiita reittejä kulje, vain koska sen pitäisi olla niin. Oon kuka oon, teen mitä teen, tyydy en ikinä puolikkaaseen, en ketään mä syliini sulje, vain koska sen pitäisi olla niin, olla niin.

Katsonut olen kun elämännälkä, on kasvoilta kuivunut pois. Jo rajani tunnen, kun viisasta lähteä ois. Tärkeiden kanssa oon viiniä juonut ja turhaksi todennut sen, he käänsivät selän, kun sielua antanut en.  Ja se kaikki on totta, se kaikki on tässä, valona, varjona, jälkenä syvällä mun sydämessä.” (Jari Sillanpää – Oon kuka oon, Albumi 2008)

Kun on itsensä hukannut, löytänyt ja hyväksynyt, on helppoa alkaa pitämään elämää itsestäänselvyytenä. Silloin on yksinkertaista valua synteettisen arjen keinotekoisiin kuvioihin, joissa rutiinit tuudittavat aamun iltaa soittaen kehtolauluna lapsuusmetsän puiden kohinaa. Silloin on helppoa valua muistamattomiin muistoihin vuosista, joita ei koskaan saa takaisin. Silloin on helppoa nostaa kätensä ilmaan ja pysäyttää pikakelauksella toimiva aika yhden valokuvan ajaksi.

Niillä valokuvilla minä pyrin vangitsemaan itselleni niitä hetkiä, jolloin hetken kauneus on sanojeni tavoittamattomissa. Sillä minun muistini rappeutuu, minun muistoni katoavat. Kuvattoman mielen kirouksena on mainittava se, että sanat unohtuvat, tunteet unohtuvat, eikä jäljelle jää enää mitään. Ei mitään muuta kuin kalvava tyhjyys, muistomerkki, josta ei kykene sumussa näkemään muuta kuin ääriviivat, häiritsevä tunne siitä, että jotakin oli – jotakin, mistä ei enää koskaan saa kiinni.

Pystyn yhä muistamaan välähdyksiä lapsuudestani, ohikiitäviä hetkiä, makuja, tuoksuja, sanoja, mutta paljon olen jo unohtanut. Ne kaikki pelit, ne kaikki leikit – mitä niille tapahtui? Mitä tapahtui niille lasketetuille loruille ja runoille, joiden kanssa hypimme narua ja joita laskettelimme vuorojen jaossa? Mitä on tapahtunut kaikelle sille tiedolle, lapsuuden innolle ja ilolle, jota me kannoimme sisällämme?

Jälleen mieleni rakentaa tästä yhteyden lauluun, joka alkaa soida hennoin melodioin päässäni. Se on Ihode albumilla vuonna 2007 julkaistu Anna Erikssonin laulu Huojuva talo: ”Kertokaa mitä tekivät meille, lapsuuden leikkejä rakastaneille?”

Laulun kirjoittajan mukaan he – me, olemme saaneet sisäämme pimeän siemenen. Ehkä se on näin. Ehkä se pimeän siemen meidän sisällämme vie meiltä lapsuuden ja ne muistot, kaikki ne äänet, hajut ja tuoksut, tunteet ja kuvat. Ehkä se vie meiltä lapsuuden ja pakottaa meidät astumaan maailmaan, jossa sydämen lyönnit ovat elämää ylläpitävä voima ja nauru hetken nautintoa.

Ehkä juuri tuo sama pimeyden siemen saa sen tuntumaan niin vaikealta, kohteliaisuuksien hyväksymisen. Ehkä se estää meitä näkemästä omaa erinomaisuuttamme ja hyvyyttämme, ja uskomaan jokaisen kauniin sanan olevan ironinen pilkka meitä itseä kohtaan. Ehkä juuri siksi minäkin aliarvioin omaa itseäni päivä toisensa jälkeen, mikäli kommentit tulevat itseni ulkopuolelta.

Minä pyrin kuitenkin olemaan valehtelematta itselleni. Totuuden kiertäminen muiden edessä on jotenkin enemmän hyväksyttävää kuin valehteleminen omalle itselleen. Siksi sitä lankeaakin epäilemään muiden sanoja, ettei tarvitsisi epäillä itseään.

Oman käsityksen muuttaminen itsestä on vain niin työlästä. On helpompaa uskoa itselleen vuosia hokemiaan väittämiä: Minulla ei ole kielipäätä. Minä osaan kirjoittaa kohtalaisesti. Minä en ole viehättävä. Minä en ole kaunis. Minä en osaa puhua tuntemattomille. Minä inhoan halauksia. Minä en pidä läheisyydestä. Minä olen ujo. Minä en… Minä en… Minulla ei…

Kyllä. Minulla on suhteellinen negatiivinen minäkuva ulospäin suuntautuvasta itsestäni. Mutta se on minun keinoni suojautua. Niin kauan, kun pystyn näkemään itseni muiden silmin negatiivisena, heidän sanansa eivät voi minua tavoittaa. Niin kauan, kun en luule itsestäni liikoja, näe itseäni positiivisena, he eivät voi minua negatiivisuudellaan loukata. Niin kauan, kun minä itse en odota mitään, he eivät voi odottaa vähempää.

Tämä negatiivisten ajatusten kerros estää minua kuitenkin ottamasta vastaan positiivisiakin kommentteja. Ne saavat minut vaivautumaan, enkä minä osaa sanoa niihin mitään. En osaa ottaa niitä vastaan, enkä käsitellä niitä.

Mitä ihmisille sanotaan, kun he kehuvat sinua hienosti tehdystä työstä? Kiitos, eipä kestä, tein vain työtäni? Mitä ihmisille sanotaan, kun he mainitsevat hymysi kauniiksi? Kiitos, sinunkin hymysi on kaunis? Kiitos? Mitä sanotaan ihmisille, jotka pitävät laukustasi ja sanovat sen ääneen? Kiitos? Eikö olekin ihana, minustakin se on niin nätti? Mauttomia korulauseita, jotka mekaaninen koneisto puhaltaa ulos keuhkoista äänihuulien kautta.

En minä tiedä. Minä soperran yleensä jotain, joka vie kehulta arvon.  Palautan heidän sanansa takaisin antajalleen minimoiden mahdollisuudet keskustella asiasta tai mistään muustakaan. Minä estän heidän positiivisuutensa pääsyn läpi ja luokseni. Minä painan katseeni ja hymyilen välttäen katsetta. Ja inhoan jokaista hetkeä.

En tiedä, mitä sitten pitäisi tehdä, mitä pitäisi muuttaa, että kohteliaisuudet eivät olisi niin sietämättömiä. Ehkä pitäisi avata silmänsä ja nähdä. Rentouttaa aivonsa ja antaa hetken aikaa itsensä hengähtää, lakata yrittämästä. Ei maailma ole paha paikka elää.

Omaksi lohdutuksekseni on sanottava, että olen aivan yhtä huono jakamaan positiivista huomiota kuin sitä vastaanottamaan.  Se tekee minun maailmastani ehkä hivenen tylyn, mutta en välitä. Tässä kliinisessä asetonilla poltettujen ruusujen maailmassa on hyvä olla etikettitaitoinen byrokraatti. Marionetin lailla nyökkään sopivissa kohdissa ja hymyilen sopivina hetkinä ja olen kuitenkin pohjimmiltani se mies Zen Cafén laulusta: ”Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään. Mies, jonka etunimi mieleen ei jää. Mies, jonka kasvot ovat raastin rautaa hioneet. Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään. Mies, jonka sukunimi mieleen ei jää. Mies, jonka talossa on suorat seinät ja tapetit.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti