Kärsin eilen tappion, todella
karvaan sellaisen. Sain tentistä arvosanaksi 3. Kyllä harmitti. Enemmän
harmitti kuitenkin ne kaksi täyttä ja kolmas vajaa piste, jotka erottivat minut
arvosanasta 4. Ensimmäinen reaktioni oli kritisoida opettajan arvostelutapaa,
koska mikä muukaan nyt olisi voinut vialla olla. Syy oli kuitenkin yksin minun:
Olin tehnyt tentissä muutaman kohtalokkaan virheen, jättänyt asioita sanomatta,
muistanut väärin ja ollut totaalisen tietämätön. Tästä jo toisesta
samanlaisesta pistetappiosta varsin suivaantuneena päätin sitten ilmoittaa
itseni uusintakokeeseen korotusmielessä. Aiempaa tappiotani en revanssiin
ajanut, sillä ajattelin silloin tyytyä kokemaani epäoikeudenmukaisuuteen. Nyt
kuitenkin aion kesäkuussa mennä tasaamaan tilejäni tenttimateriaalin, paperin
ja sisälukutaidon kanssa.
Karvaan tappion nieleminen ei
todellakaan tällä kertaa onnistunut, toisin kuin biokemian kohdalla. Nyt
pettymyksen kokemusta jatkoivat vihan ja turhautumisen kokemukset, jotka
pysäyttivät minut hetkeksi paikalleni miettimään, mitä olen tekemässä. Kaikki
se tunnepaljous sisälläni pyysi minua polkemaan jalkaa ja valuttamaan muutamia
kyyneleitä kokemani vääryyden edessä. Sen sijaan, että olisin tehnyt niin, kysyin
itseltäni, mistä oikein on kyse, miksi yksi numero merkitsee niin paljon?
Selitystä sain hakea kauempaa
kuin pelkistä numeroista ja kolmen pisteen symboliikasta. Lopulta paikansin
kiukkuni alkujuuret ristiriitaan oman itsensä kokemisesta hyväksi. Kuten olen
jo useampaan otteeseen todennut, en ole tenttiin lukevaa tyyppiä.
Tenttiinlukumetodini on lähinnä ’istu luennolla ja pala’. Selvitän tentin
toisensa jälkeen kuulomuistin ja pohdinnan avulla. Ja tämän vuoksi tyhmät virheet ärsyttävät,
tuntuvat loukkauksilta omaa itseä ja älykkyyttä kohtaan. Tämä kolmen pisteen
tappio sai minut kuitenkin sanomaan itselleni, että lukemalla ja keskittymällä
olisin saanut kokoon kaikki ne tarvittavat pisteet. Ja vaikka tiedän sen olevan
valhe, se on hyvin helppo uskoa. Juuri tuo väite sai minut tuntemaan oloni
riittämättömäksi, sillä en minä tahdo olla keskitasoa. Tahdon olla hyvä tai
huono, rehellisesti. Tahdon olla jotain, mitä ei voi ohittaa olan tai kulmien
kohotuksella. Tahdon olla se positiivisesti painotettu just, en negatiivinen.
Koko eilisen päivän koetin
itselleni muiden suosiollisella avustuksella sanoa, että ei sillä ole väliä.
Numeroilla nimittäin. Koetin myös vakuuttaa itseni siitä, että sietäisi olla
iloinen kyseisestä arvosanasta ja keskitason koulumenestyksestä, sillä tiedän
ihmisiä, joiden osalta edes koko kurssin mittainen luku- ja käsittelyprosessi
ei takaa heille läpipääsyä. Heihin verrattuna tilanteeni on varsin
ihanteellinen: varsinaisesti sen enempiä panostamatta ja lukematta tenteistä
läpi keskitasoisesti, lähes hyvin. Pettymyksestä yli pääseminen on kuitenkin
todella vaikeaa, silloin kun pettyy itseensä, sillä itsekritiikki on vaikea
asia.
Omalla kohdallani itsekritiikki
toimii sekä arkea ohjaavana että hallitsevana tekijänä. Se on osa jokaista hetkeä,
määrittäen minua ja toimintaani ollen osa luonnettani, jota olen useasti
kuullut määritettävän kolmella sanalla: kontrollifriikki, kilpailunhaluinen ja
perfektionisti. Se pakottaa muiden luonteenpiirteiden kanssa minua eteenpäin,
antamaan kaikkeni ja vielä vähän enemmänkin. Mutta samalla se riisuu aseista
sanoen, että taistelu on turhaa siinä vaiheessa, kun tappio tai voitto on jo
selvillä. Lisäksi itsekritiikkini ottaa toisinaan sekä kontrollifriikkeyden,
kilpailunhalun että perfektionismin kasvot ja kertoo, kuinka ulkopuolinen
maailma näkee sen kaiken toisin, ja kuinka minunkin pitäisi.
Näissä tilanteissa koetan aina
muistuttaa itseäni siitä, että yksilön kokemukset ovat kaikki subjektiivisia
eli täysin riippuvaisia yksilöstä itsestään ja hänen aiemmista kokemuksistaan.
Ja vaikka pyrinkin usein tiedostamattani tarkastelemaan itseäni ja tunteitani
objektiivisesti ja itseni ulkopuolelta, pyrkimys objektiivisuuteen on virhe ja
sen löytäminen täyttä utopiaa. Kun ongelma on yksilössä itsessään, hänen
maailmankuvassaan ja tavassaan tulkita maailmaa, ei siitä voi muodostaa kaavaa,
eikä siihen voi löytää ratkaisua ajattelemalla jonkun toisen aivoilla,
kokemalla jonkun toisen tuntein.
Teen sitä silti. Lisäksi käännän
ajatuksia ja syyllisyyttä pois itsestäni. On helpompaa syyttää virheistä ja
heikkouksista muita tai edes olosuhteita kuin sanoa reilusti: Minä se olin. Minä en pystynyt siihen.
Mokasin. Totuus kun tuntuu aina olevan se, että ulkopuolelta tilannetta
tulkitessaan, sitä pyrkii olemaan elämän shakkipelissä askeleen edellä ja
näkemään tulevat, oletettavat tapahtumat ja reagoimaan myös niihin.
Näin kävi juurikin tenttini
arvosanan kanssa. Olin varsin tyytyväinen arvosanaan kolme, ennen kuin sain
tietää, kuinka pienestä oli parempi arvosana kiinni. Ainoa asia, jonka tuolloin
kykenin näkemään, oli arvosanojen 3 ja 4 merkitysero. Vaikka kyseessä oli
muutaman pisteen ero 3:sta 4:seen, sai se mielessäni huomattavasti suuremmat
mittasuhteet. Arvosana 3 kertoi mielestäni näkijälle sen, että aiheen osaa
kohtalaisesti, pärjäten. Kun taas arvosana 4 kertoi mielestäni näkijälle sen,
että asian hallinnan taso on hyvä ja asiasta tiedostetaan myös suurempi ja
soveltuvampi kokonaisuus. Muodostamassani visiossa arvosana 4 oli vakuuttavampi
kuin arvosana 3. Perustin kiukkuni, turhautumiseni ja vihani tähän illuusioon.
Perustin sen siihen hetkeen, jossa joku kolme pistettä vajaata nelosta
kolmosena katsoen toteaa minun olevan ihan ok, vaikka itse koen olevani hyvä.
Rakensin vihani ja turhautumiseni sille kalliolle, jolla en ole vielä edes
käynyt.
Siksi jouduinkin kysymään itseltäni
jälleen uuden kysymyksen: Välitänkö oikeasti siitä, millaisia numeroita
päättötodistukseni kantaa vai siitä, mitä olen oppinut? Tiedän kysymättäkin
olevani oppimiskeskeinen. Arvosanat ovat tähän päivään mennessä olleet minulle
vain numeroita, joilla teoriatiedon hallintaa mitataan objektiivisesta
näkökulmasta. Ja tuohon väitteeseen perustin osittain myös turhautumiseni.
En lukisi itseäni kuuluvaksi
arvostettujen kirjaviisaiden joukkoon, vaan olen enemmänkin käytännönläheinen
pohtija, jonka maailmassa raja-aitoina ovat vain oman tietämättömyyden ja
tiedon kasvot. Toisinaan tieto asioiden laidasta estää minua etenemästä,
toisinaan tietämättömyys. Tämän vuoksi reaalilukuihin perustuva
kokonaislukuarviointi tuntui itsestäni mitä suurimmalta väärinymmärrykseltä.
Koin tentin kysyvän minulta lähinnä sitä, kuinka monta tietoon perustuvaa
verbin sisältävää lausetta kykenen muodostamaan meille syötetyistä
teoriatiedoista. Koin, ettei minua itseäni kuunnella, vaan ainoa merkitys oli
sillä, miten joku muu on maailman nähnyt makaavan ja millaiseksi sen
määritellyt. Olisin toivonut, että minulla olisi ollut väliä, minun
ajatuksillani olisi ollut arvoa. Mutta omaksi harmikseni, on arvioinnin linja
koulussamme se, että tentistä saatu arvosana määrittelee kurssiarvosanan
huolimatta kaikesta siitä, kuinka hyvin tai huonosti olet käytännönosuudesta
suoriutunut. Tämän vuoksi on otettava uusinta ottelu hematologian tentin
kanssa. Minä pystyn siihen, pystyn saamaan ne kolme puuttuvaa pistettä ja
enemmänkin.
Jouduin myös toteamaan itselleni,
että koko asetelmassa oli kuitenkin lopunperin kyse ainoastaan onnellisuuden
tavoittelusta. Tilanteessa itsekritiikki seisoi onnellisuuteni esteenä. Muistin
kyllä, kuinka onnellinen olin tentistä poistuttuani, sillä koin sen menneen
hyvin. Murskaava kolmen pisteen tappio arvosanakorrelaatiossa vei kuitenkin
minulta onneni. En osannut olla iloinen saamistani 38 pisteestä, sillä
itsekritiikkini sanoi, että olisin pystynyt parempaan, mikäli olisin vain
yrittänyt.
Yrittänyt. Kuka sanoi, että en yrittänyt? Minä tein parhaani siinä
hetkessä. Kirjoitin ylös kaikki oppimani faktaksi väitetyt asiat ja poistuin
tentistä täysin tyytyväisenä. Sillä hetkellä se riitti, itsekritiikki oli
hiljaa, vaikkakin kuiski taustalla, että olisit voinut yrittää vastata
viimeiseen esseeseen yhden lauseen sijasta vaikka kaksi. Mutta kuinka vastata
kahdella lauseella, kun mieli on autuaan tyhjä mistään ajatuksista?
Tyhjyydestä on vaikea kirjoittaa
lauseita silloin, kun niiden pitää merkitä jotain. Tyhjyydestä on helppoa
kirjoittaa niitä lauseita, joista muodostuu hiirenkorvilla olevia runokirjoja
pöytälaatikkoon, mutta faktoiksi niistä ei ole. Ellei faktoilla sitten
tilapäisesti tarkoiteta sitä, miten minä maailmaa näen, koen ja tulkitsen.
Yksi asia on kuitenkin tämänkin
tenttikiukun jälkeen selvä. On tärkeää muistaa, että onnea on tarttua hetkeen
ja nähdä kaikki se hyvyys ja kauneus, mikä on ympärillä. Onnea on ymmärtää,
että epätäydellisyyden jatkumo on täydellisyyttä, ja että sitä kelpaa tällaisena
tenttinumeroistaan huolimatta. Onnea on tarttua itsekritiikkiin ja sanoa sille:
mene pois. Mene vaan.
Sillä itsekritiikki on maailman
parhaita valehtelijoita.
Ja se, mitä minä yritän
itsekritiikilleni tehdä, on minun oma utopiani. Yritän tehdä siitä sitä
varjokuvaa, joka tanssii tuulessa kuin kynttilänliekki, on läsnä, kun sitä
tarvitaan, mutta menee pois, kun on aika. Koetan tehdä siitä voimavaraa, joka
kulkee onnellisuuden jalanjäljissä taputtaen lohduttavasti olalle niinäkin
hetkinä, kun tenttiarvosana jää kolmen pisteen päähän paremmasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti