Kortissa lukee ”’Jipii!’ se hihkaisi ja ponnahti ylös lätäköstä ja lähti etsimään uutta”. Kuvassa on taustalla pakastinarkku ja puiset paneelit, pakastimen päällä kirja ja kassi. Keskellä kuvaa hymyilee vaaleahiuksinen tyttö muovinen soitinkapula kädessä, punainen paita päällä. Hymy on leveä, lähes korvasta korvaan ulottuva ja silmissä asuu pienen tytön luova ilo. Pöydällä soitin, jonka levyissä on eläinten kuvia. Se on kuva minusta vuosia sitten. En osaa arvioida ikääni, mutta osaan arvioida onnen määrän: Näytän onnelliselta.
Kuva viehätti minut nauramaan
ääneen ja ottamaan itsestäni muodin mukaisen kuvan vastaavanlaisessa asennossa
ja ilmeessä. Pakastinarkkua en taustalle löytänyt, enkä puupaneelista seinää,
mutta hymyn löysin kasvoille. Rinnakkain asetellut kuvat olivat lähes
identtiset. Hymy ei ole kalvennut kuin korkeintaan silmistä. Samat valkoiset
helmihampaat loistavat kasvoilta ja naurunrypyt koristavat silmäkulmia. Lapsen
pyöreys on kadonnut poskilta ja käsistä, mutta yhdennäköisyys on selvä. En ole
vuosien kuluessa juurikaan muuttunut, ehkä hieman kovettunut elämän antamista
kolhuista, oppinut ajattelemaan ja hankkinut itselleni muutaman arven lisää,
silmälasit ja ajatuksille raamit.
Toisessa saamassani kortissa on myös
varsin pätevä kuvaus minusta: ”pieni
blondi laseilla”. Kuvassa on Lena Andersonin Iris. Sillekin nauroin ääneen.
Näiden kolmen kuvan kombinaatio – minä vuosia sitten, minä nykyään ja piirretty
minä, oli suorastaan hulvaton. Kuvia katsellessa ja elämää pohtiessa, mieleeni
nousi latinankielinen sanonta: Nomen est
omen, nimi on enne, joka sai minut kaipaamaan selvitystä omasta nimestäni. Päädyin
kaivamaan nimestäni alla olevan tiivistelmän:
Iiris on versio kansainvälisestä
nimestä Iris, joka on lähtöisin kreikankielistä ja tarkoittaa sateenkaarta.
Sateenkaari. Illusion de l’arc-en-ciel.
Kohautan olkiani itsekseni ja
jätän ajatusketjun siihen juuttuen kuuntelemaan Eppu Normaalin laulua Tahroja
paperilla. Minunkin sanani ovat kuin tahroja paperilla. Päästäni pois
sylkäistyjä, julkisesti esiin kirjoitettuja ajatuksia, jotka profiloivat
maailmaa neliskanttisten lasien läpi. Ne ovat raamitettuja näkemyksiä mielestä,
joka puntaroi ja punnitsee milloin irrationaalisesti ja milloin
rationaalisesti. Ne ovat välillä hukkuneita oljenkorsia ja välillä kristallin
kirkkaita ja veitsen teräviä. Joskus osun ajatuksillani suoraan asian ytimeen,
joskus haparoin pilkkopimeässä etsien ja kirjoittaen aivan täyttä palturia.
Teen sitä myös puhuessa.
Kuvittelen olevani ajan hermolla, vaikka olen yhä ummikkona sen kuusen
juurella, josta olen maailmalle lähtenyt pudotessani poikittain kaatuneelta
ilmaan ripustautuneelta lahonneelta koivunrungolta sammalmättäälle
lapsuudenkotini takametsästä. Sitä on vain niin helppoa päteä, kuvitella tietävänsä paremmin kuin tietääkään. Oman
tyhmyytensä myöntäminen on yksi elämän suurimmista viisauksista, jonka ihminen
voi tehdä, enkä minä ole sitä vielä pystynyt avoimissa keskusteluissa tekemään.
Kotona sen pystyn itselleni myöntämään. Vaikka pystyn nimeämään yhden jos
toisenkin alkuaineen ja kertomaan niiden moolimassat, kertomaan virtahevoista
ja punkeista, lukemaan ja kirjoittamaan tekstiä miten päin tahansa, olen silti
vasta täysin noviisi tiedon suhteen. En tiedä käytännössä mitään, vain joitakin
asioita, joita meille totuuksina hoetaan.
Tänäänkin, eilisen loistavan
illan jäljitä aivot yhä hieman kohmeessa koneella istuessa, en voi olla
ajattelemasta sitä seikkaa, kuinka paljon valheita eilenkin tulin ladelleeksi,
tiedostetusti ja tiedostamatta. Valheita, joiden en edes tiennyt olevan
valhetta. Mutta oikeastaan en jaksa edes välittää. Ne samat valheet ovat myös
muidenkin valheita. Ne ovat totuuksia, jotka ovat valhetta vasta sitten, kun
joku ne kumoaa, kertoo korvaavan teorian, lisää tai poistaa jotain. Ja silti se
kaikki on vain huhupuhetta, jonkun toisen maailmaa eritavalla tulkitsevan
kaaviokuva.
Ja pöydällä tyttö jatkaa
hymyilemistä. Omat huuleni ovat jo puristuneet tiukkaan viivaan ja alahampaani
pureutuneet etuhampaiden taakse. Olen jälleen päätynyt ajattelemaan liikaa,
hukkunut tajunnan virtaan ja löytänyt itseni katsomasta sitä luolan seinää,
johon odotan heijastuksen ilmenevän. Olen juuttunut Platonin luolavertaukseen.
Istun raajat kahlittuna katsomassa seinää ja lukemassa itselleni mykkiä
vitsejä, nimeämässä takaani tulevan valon varjoihin piirtämiä hahmoja omilla
nimilläni, eikä kukaan näe niin kuin minä näen.
Vielä muutama vuosi sitten,
olisin ollut siitä harmissani. Olisin ollut pahoillani, että istun luolassa
yksin ja katson niitä varjoja nähden jotain, mitä muut eivät näe. Nykyään en
jaksa välittää, siitäkään. Kuten psykologi aikanaan Kauniaisissa koulua
käydessäni sanoi: omaan oman moraalikäsityksen, arvot ja normit. No, niin
taidan tehdä. Mutta toisaalta, nykyään olen jo poistunut luolasta, olen nähnyt
sen hyvän idean ja lähtenyt katsomaan ja tulkitsemaan sitä. En enää istu siellä
luolassa tavoitellen sanoja, joita minulle ei ole. Olen, kuten kortissa
sanottiin; hypännyt lätäköstä ja lähtenyt etsimään uutta.
Joskus se uusi on vanhaa ja
tuttua, nyt jo toisessa valossa näkyvää, täysin toiselta tuntuvaa. Joskus se on
jotain, jota en ole koskaan ennen ajatellut, jotain, jota en osaa käsitellä,
enkä työstää. Joskus se on kuin Osmium, siirtymämetalleihin kuuluva metallinen
alkuaine, kuningasveteen liuotetun platinan jäännökset, iridium ja osmium.
Joskus se on taas kuin taivaalta kadonnut kuu, tiedostettu, mutta
tiedostamaton, aina näkösällä ja hetkessä poissa.
Näiden ajatusten hektinen kehä
pyörittää minua päivästä toiseen, pitäen minut liikkeessä. Ne saavat minut
petaamaan sänkyni aamuisin varttia vailla seitsemän, pakkaamaan treenikassini
keskiviikkoisin ja maanantaisin, avaamaan koneeni jokaisena aamuna ja sulkemaan
oven turvalukolla jäljessäni. Ne ovat myös niitä ajatuksia, jotka saavat minut
toisinaan hymyilemään poskeni kipeiksi ja nauramaan ääneen omille
ajatuksilleni. Ne ovat niitä ajatuksia, jotka saavat minut kirjoittamaan
työhakemukseni vasten kaikki standardeja ja raahautumaan junnutreeneihin, jotka
ovat ainoat tunnit, joissa treenaajat ovat itseni mittaisia tai lyhyempiä.
Ne ovat myös niitä ajatuksia,
jotka saavat minut kirjoittamaan vähintään kolme korttia kuukaudessa jos ei
muuta. Luomaan muistoja, joita en tahdo vielä lunastaa, vaikka osa on jo ollut
pakko: kesäpäivät puumajoissa, pitkässä heinikossa, sorakentillä.
Olen jo ajanut lapsuuteni
lunastukseen ja lunastanut sen. Olen kerännyt ne rippeet ja katsonut sitä kuin
vierasta maailmaa. Mitään ymmärtämättä olen tuijottanut niitä muistoja ja
kysynyt itseltäni, mitä tapahtui niille ihmisille niiltä vuosilta. Osan nimen
muistan, osan en. Osasta muistan vain nimikyhäelmän: banaanipotku. Osasta
muistan vain viitteen johonkin toiseen ihmiseen: Laren kaveri. Keitä te olitte? Mihin te menitte? Mihin loppui se
tie, jossa me kuljimme? Mitä tuli vastaamme, oliko se kivi, kanto, kaatunut
puu? Mikä vei minut tänne ja sinut… minne lie? Mitä tapahtui lapsuuteni
sankareille? Keitä ne edes olivat?
Isä ja äiti, tietysti. Veljet ja
siskot, totta kai.
Heidät tiedän, heidät tunnen,
heidän sankaruutensa on välillä hälvennyt, välillä kirkastunut, mutta koskaan se
ei ole lakannut olemasta. He ovat aina olleet siellä minua varten, vaikka olen
istunut luolassa katsomassa kuvia, vaikka olen poistunut luolasta ja palannut
luolaan. He ovat siellä ja näkevät yhä sen kortin kuvan tytön, pienen iloisen
aurinkopoliisin.
Entä ne muut? Mihin katosivat
kaikki ne sanat ja lauseet, joilla vielä vuosia sitten oli merkitystä? Missä
ovat ne ihmiset, joiden esimerkkiä noudattaen juostiin lämpimään kesäpäivään ja
kiristyvään pakkaseen? Missä ovat kaikki ne ihmiset, jotka silloin olivat sitä jotain? Eikö minulla ole jäljellä enää
muita lapsuuden sankareita.
Rehellisyyden nimessä täytyy
sanoa, että ei minulla ole. Menneisyyteni perheeseen kuulumattomat hahmot ovat
kutistuneet tuttavuuksiin yläasteikäisenä. Niistäkin on jäljellä vain muutama,
vain yksi puoliaktiivisesti yhteyttä pitävä ja muutama kerran vuodessa
jouluisin muistettu. Ala-asteelta ei lähipiirissäni ole ketään. Ei edes se
silloinen paras ystäväni, jonka kanssa punoimme kukkaseppeleitä takapihalla
istuen ja leikimme takakentillä vellikellon soittoon asti.
Kai me kasvoimme erillemme.
Astuimme virtaan eri aikaan ja ajauduimme liian kauas toisistamme koskettaa. Ja
nyt, vuosien jälkeen, katseet kohtaavat, mutta meidän maailmamme eivät enää
kohtaa. Jäljellä ovat vain ohikiitävät hymyt, joista voi aistia menneiden
vuosien viimeisimpien runojen raakuuden, mutta ei mitään muuta kuin etäisen
tunnistamisen, myöntymisen siihen, että jotain tuttua, mutta enemmän vierasta.
Kun tähän maisemaan juuttuu ja
sitä jää katsomaan, huomaa, ettei oikeastaan osaa sitä edes kaivata. Ne ovat
niitä lunastuksesta löytyviä muistoja, menneitä aikakausia, jotka ovat
värittäneet kuvaa silloin, mutta joilla ei ole enää muuta vaikutusta kuin heijastus,
arka ehdotus. Ne ihmiset ovat niitä kiiltokuvia, joita vihkoihin liimattiin ja
joita vaihdettiin hetken mielijohteesta. Ne olivat tärkeitä oman aikansa, oman
hetkensä, mutta jossain vaiheessa lakkasivat hiljalleen merkitsemästä,
kadottivat hohtonsa.
Ja tieto siitä, että olen itse
jonkun arkiston kiiltokuva, saa minut hymyilemään. Jossakin ovat kaikki ne jotkut, jotka ovat vaihtaneet pienen
hymyilevän aurinkopoliisin johonkuhun toiseen. Jossakin ovat ne kaikki, jotka
ehkä joskus ajattelevat, mitä minulle kuuluu, missä menen, mitä teen. Mutta eivät
ajattele sitä sen enempää.
Ja kun tänään poikkeuksellisesti
pakkaan treenikassini ja lähden dojolle, onnittelen itseäni menneistä vuosista
ja lähden tapaamaan kiiltokuvien sijaan oikeita ihmisiä. Ihmisiä, jotka ovat
tällä hetkellä minulle niitä sankareita, joiden perässä koetan parhaani mukaan
pysyä, joilta koetan imeä oppia ja joiden kaltainen koetan niin kovasti olla,
että tatami sumentuu jalkojen alla hien tippuessa silmäripsistä onnellisina
pisaroina kohti punertavaa ihoani.
Ja siellä dojolla, tatamin
laidalta, seinää peittävistä peileistä, minua yhä katsoo se kortin pieni tyttö,
hymy leveänä kasvoilla, luova ilo silmissä. Ja se lapsi etsii yhä uutta. Eikä
se koskaan lakkaa.
Ja niin on hyvä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti